KÄRDLA SADAM, uusi vierassatama avattu 24.5.2014 HIIUMAALLA!

Satamassa on hyvät puitteet ja palvelut lähellä

Kärdlan uusi vierassatama on suojainen kaikilta tuulilta, sillä sen ympärille on kahden vuoden aikana rakennettu mittavat aallonmurtajat. Sataman syvyys on 3 – 3,5 metriä ja suurin aluspituus on 35 metriä. Viime syksynä saatiin altaaseen modernit ponttonit, jotka tarjoavat 60 vieraspaikkaa käveltävissä aisoissa tai kyljittäin. Aisapaikoille ajamiseen on varattu riittävästi operointitilaa. Laitureilla on sähkö, vesi ja valaistus. Veneluiskat ja rampit ovat avuksi kevytveneille ja pienille moottoriveneille. Satamassa on polttoainejakelu, septitankin imutyhjennys ja kemiallisen käymälän vastaanotto. Liikkumisesteellisyys on huomioitu koko alueella. Vaaleilla tiilillä laajasti päällystetty piha on siisti ja pölyämätön ja lapsille on leikkipaikka. Satamakonttori, turistineuvonta ja WC:t sijaitsevat toistaiseksi konteissa. Suihkut ja yhteinen sauna ovat vanhan verkatehtaan suojelluissa varastorakennuksissa.  Syyskaudelle on luvassa uusi 2800 neliön lämmin talvisäilytys-, korjaus- ja huoltokeskus, jonne voidaan ottaa aluksia aina 50 tonniin saakka.

Kärdlan pääkaupunkiin on helppo tutustua jalan tai polkupyörällä, silla matkaa on vajaa kilometri. Satamasta sukkuloi tunnin välein ilmainen bussi kaupungin läpi isoon Selver valintamyymälään ja takaisin.

Sataman sijainti on keskeinen

Hiidenmaa on Viron toiseksi suurin saari heti Saarenmaan pohjoispuolella. Kärdla on saaren pieni pääkaupunki ja sen uusi satama on sijainniltaan keskeinen pohjoisella Itämerellä. Kärdlaan on merimatkaa Hangosta vain 48, Utösta 65 sekä Turusta ja Helsingistä vajaa 100 merimailia. Viron mantereella ovat Dirhami 28, Haapsalu 30, Lohusalu 55 ja Tallinna 71 merimailin päässä. Ruhnun saarelle on matkaa 88 ja edelleen Latvian pääkaupunkiin Riikaan 143 merimailia. Kärdla Sadam tarjoaa nyt uuden etapin suomalaisille lomapurjehtijoille matkalla alas Itämerelle tai sisälle Väinameren ja Riianlahden moniin satamapaikkoihin. Myös lisääntyvä venematkailu etelästä Pietariin on nyt saanut uuden pysäkin.

Miehistön vaihdokset onnistuvat hyvin, sillä Kärdlaan pääsee maanteitse lautalla sekä mantereelta että Saarenmaalta ja pieni lentokenttäkin on aivan vieressä.

Aikaiset avajaiset

Kärdla Marinan juhlalliset avajaiset vietettiin lauantaina 24.5. Tämä oli varhain alkaneen veneilykauden alkupäässä, jo viikkoa ennen kotoista Helatorstain viikonloppua. Uuden sataman markkinointi oli aloitettu yli vuosi sitten ja sitä jatkettiin Vene 14 Båt sekä Allt för Sjön venemessuilla jakamalla satamaesitettä. Alan lehdissä ja SPV:n kotisivuilla oli myös ilmoituksia. Erityisesti suomalaisia veneilijöitä oli toivottu avajaisiin ja tässä myös onnistuttiin. Yhdeksän purjevenettä; Alex, Anna-Elina, Bepa, Caprice, Franzisca, Heawin, Julia, Nitouche II ja Walkabout olivat enemmistönä. Niissä liehui kuuden eri suomalaisen veneilyseuran peräliput, enemmistönä jälleen neljä Hoskin lippua.  Muita kansallisuuslippuja isäntämaan Viron lisäksi olivat Iso Britannia, Latvia ja Ruotsi.

Avajaisohjelma alkoi jo aamupäivällä kun lukuisat myyntipöydät notkuivat erilaisia kotiseututarvikkeita. Avogrilleistä sai lämpimiä annoksia ja tarjoiluteltoista viileitä virvokkeita. Lavalla esiintyi useampia viihdyttäjiä ja kansallispukuiset perinnetanssijat pyörähtelivät pihalla. Tunnelma oli rennon juhlava ja varmaan kaikki Kärdlan 3000 asukasta kävivät koko perheen voimin ihastelemassa uutta satamaa ja avajaisten ohjelmaa.

Juhlaliput koristivat lähes kaikkia veneitä. Katseenvangitsijoina olivat kuunari Hoppet ja replika Libava, jotka ottivat yleisöä mukaan purjehduksille Lehtman edustalle ja takaisin. Hoppet on Spithamin kylässä 1925 rakennettu ja Loviisassa 2011 peruskunnostettu 22 metrinen kaljaasi. Sen kotisatama on Haapsalussa ja niinpä sen mastossa liehui Noarootsin vironruotsalainen maakuntalippu. Libava on 17 metrinen 1700 luvun replika, joka on rakennettu 2008 Äänisen rannalla. Sillä oli sataman suurin, jättimäinen Latvian perälippu ja sen kotisatama on Riian vieressä Jurmalassa. Libavan molemmilla kansitykeillä ammuttiin täyslaidalliset saluutti- eli kunnialaukaukset avajaisten alkuun. Nähtiinpä satamassa yksi vesitasokin, jolla pormestaria lennätettiin tarkistuskierroksille sataman yllä.

Kärdlan kaupunki tarjosi kaikkien veneiden miehistöille ja kutsuvieraille hienon juhlaillallisen läheisessä Rannapaargu ravintolassa. Monia puheita pidettiin ja myös Pietarin edustajat olivat onnittelemassa. Suomen Purjehdus ja Veneilyn uusi standaari luovutettiin pormestari Georg Linkoville ja Purjehtija – Seglaren 100 v. juhlakirja sataman isännälle Hillar Kukkille.  Molemmat saivat myös HSK:n 100v. + 10v. + Vuosikirjan 2012 sekä HSK perälipun ja Cruising Team hihamerkit. Paikkakuntalaisia näytti erityisesti lämmittävän Muhu Väina 1991 purjehdusregatan paita, jota näytin arvokkaana muistona HSK:n 17 veneen eskaaderilta Hangosta viereiseen Lehtman satamaan ja usean etappisataman kautta Pärnun päättäjäisiin. Jo silloin tehtiin historiaa ja nyt pääsivät kaikki avajaisiin osallistuneet venekunnat tekemään uutta historiaa Hiidenmaan kasvavalle veneturismille. Seuraava Muhu Väina Regatt kokoontuu Kärdlassa 12.-14.7., jolloin 120 kilpavenettä ja 800 purjehtijaa täyttävät sataman.

Kärdla Marina harbour with history – 1849

Kärdlalla on pitkä historia satamapaikkana. Ensimmäinen kauppasatama valmistui jo 1849 Hiiu-Kärdlan verkatehtaan tarpeisiin ja 1900 luvun alussa alkoi myös matkustajaliikenne Tallinnaan. Satama tuhoutui toisen maailmansodan loppuvaiheissa 1944. Läheinen Lehtman satama rakennettiin myöhemmin ja moni suomalainen veneilijä onkin ehtinyt vierailla siellä jo parinkymmenen vuoden aikana. Maanteitse matkaa on 13 km. Nyttemmin kaikki yrittäjätoiminta on siirtynyt takaisin Kärdlaan. Vanhojen Monopol ja Villaladu varastorakennusten seinustoilla on historiallisia valokuvia ja kirjoituksia menneistä ajoista.

Ympäristöoppia Hiiumaalla

Kärdlan kaupungin ja uimarannan lisäksi kannattaa tutustua samalla koko saareen. Suositeltava tapa on kerätä sopiva porukka ja lähteä bussikuljetuksella oppaan kanssa kokopäiväretkelle. Myös auton voi vuokrata. Kiinnostavina kohteina ovat isot majakat Tahkuna ja Köpu sekä pienempi Ristna. Ne ovat auki vierailijoille. Pohjoiskärjessä Tahkunassa sijaitsee Estonian muistomerkki ja lähistöllä Militaarmuuseum. Saaren ympäripurjehdusta suunnittelevan kannattaa tutustua ennakkoon maitse muihin satamapaikkoihin. Vastapäivään majakkakierroksen ohessa voi ensin poiketa Lehtmassa, joka on muuttunut lähinnä propsin vientisatamaksi. Körgessaaren kalasataman syvyys on vain 1,8 m eikä väylää ole merkitty. Saaren länsipäässä Kalanassa rakennetaan vanhan sataman viereen uutta. Valitettavasti väylän merkintä puuttuu vielä ja aallonmurtajan kärjessä on matalikko. Söru on Saarenmaan lauttasatama, jonka yhteydessä on kapean kanaalin päässä suojainen vierassatama. Orjakun satamaan johtaa merkitty väylä ja vieressä on Kassarin laaja ja kaunis luonnonpuisto. Heltermaa on mantereen lauttasatama, jonka yhteyteen on pari vuotta sitten valmistunut suojaisella aallonmurtajalla ympäröity moderni vierassatama. Ponttoneissa on aisapaikat ja veneellä pääsee polttoaineautomaatille. Suursadam on lähinnä troolareiden korjaustelakka. Roograhu on kolme vuotta sitten valmistunut pieni ja korkeintaan 2 metrin syvyyden tarjoava vierassatama aivan lentokentän vieressä. Veneellä on mukava kiertää Hiiumaata ja jatkaa vaikka Saarenmaalle ja Riianlahden moninaisiin satamapaikkoihin.

Kärdlaan on helppo tulla

Oma reittini alkoi Helsingin Lauttasaaresta keskiviikkona koleankosteassa tyynessä 50 merimailin koneajolla Lohusaluun. Täällä hieno sauna lämmitti ja Sadama Pubi tarjoili jo. Torstaina ilmasto muuttui kertaheitolla kesähelteiseksi ja isot purjeet vetivät Port Dirhamiin. Pitkällä aallonmurtajalla oli reilusti tilaa kylkikiinnityksiin, muta ponttonilaituri ja terassibaari eivät vielä olleet toiminnassa. Perjantaina aurinkoinen suvituuli jatkui ja kuljetti kohti Hiiumaata. Aluksi otetaan suora kurssi kohti vanhaa Lehtman satamaa. Tämän edustalla pohjois- ja uuden länsiviitan jälkeen käännytään alas etelään ja nähdään jo isot valkovihreät linjataulut, joista alempi on aallonmurtajan päässä. Tosin keskipäivän vasta-auringossa kiikarista voi olla apua. Kahden lateraaliportin jälkeen ollaankin jo Kärdla Marinan suulla. Vedet täällä ovat kirkkaita ja ajoittain pohja näkyy 4 metrissä. Sisääntuloväylää on jouduttu ruoppaamaan, joten kannattaa pysyä linjan päällä. Linjataulut ja sisääntulo ovat valaistuja.

Koko pitkä avajaisviikonloppu oli saatu viettää helteisessä auringonpaisteessa, kunnes maanantaina alkoi kuulua kummia. Kotirannoilta lähestyisi takatalvi ja voimistuvat pohjoistuulet laskisivat päivälämmön 6-8 asteeseen. Oli siis syytä lähteä kotimatkalle hyvän sään aikana ja hyödyntää vielä mukavaa länsituulta. Keskellä Suomenlahtea oli kolmen tunnin sumurintama, jonka jälkeen pohjoinen taivaanranta alkoi illaksi täyttyä tummista pilvistä. Avotuuli kuljetti 16 t. sujuvasti Porkkalan kautta aamuyöksi kotisatamaan.

Lämpimästi suositellen!
Kalevi Westersund, s/y Nitouche II, HSK

Lisätietoja antavat