Purjehduskausi lähestyy – terveiset satamakapteenilta

HSK:n hallitus on tehnyt päätöksiä ja antanut aktiivisesti ohjeistusta vallitsevan poikkeustilanteen suhteen. Kaikessa toiminnassamme noudatamme viranomaisten ja hallituksemme ohjeita.

Tässä viestissä on koottuna tietoa talven kärkiprojekteista ja lähestyvän kesän suunnitelmista, tämän hetken tietoon perustuen.

Laituripaikat

Ensi kesän laituripaikkajako on suunniteltu. Satamamme tulee olemaan lähes täysi, uusia veneitä tulee 28 kpl. Paikanvaihtotoiveita oli vielä enemmän. Aisapaikkoja tulee satamaan noin 40 kpl lisää, valtaosa näistä uusittuun C-laituriin. B- ja D-laiturit sekä Big Boat Center ovat myös kokeneet uudistuksia.

Tulevan kesän sataman suunnittelutyön haaste oli löytää mieluisat paikat uusille ja vanhoille hakijoille sekä saada sopivat veneparit muodostettua aisaväleihin. Uskon, että kokonaisuudesta tulee onnistunut.

Nostot

Viime vuonna saimme hyviä kokemuksia autonosturin käytöstä: nosto hankalasta paikasta oli helpompaa, ison nosturin aikaa vievä ja kallis siirtely väheni ja riskit kokonaisuudessaan ovat selkeästi pienemmät. Myös kustannus on kohtuullinen autonosturin käytössä. Kuten syksyllä 2019 päätimme, jatkamme ryhmittäin tapahtuvaa vesillelaskua.

Olemme luopumassa vanhasta ohjelmistosta, joten sähköisen asioinnin liittymä on käyttäjän kannalta erinäköinen ilmoittautumisten yhteydessä. Tavoitteenamme on parantaa jäsenpalvelua ja tehostaa nosturin sekä kenttäalueen käyttöä – samalla säästää yhteisiä rahoja nosto-/laskupalvelun tehdyillä muutoksilla.

Ryhmänostot veneitä nostetaan ja lasketaan kiinteistä paikoista ryhminä syksyisin ja keväisin:

  • Vain veneiden lasku (ei mastoja)
  • Ryhmä 1: pohjoiskenttä, vesillelasku 25.4
  • Ryhmä 2: eteläkenttä, vesillelasku 2.5.
  • Ilmoittautumiset seuraavan linkin kautta:
    calendly.com/helsingfors-segelklubb  
  • laskutus toimiston kautta

Ryhmänostojen jälkeen APV Kuljetus / Pauli Kinnunen tulee hoitamaan nostoja maanantaisin (klo 15->) ja lauantaisin (klo 07->)

  • Veneiden lasku ja mastojen nosto, veneen maksimipaino 12.000 kg
  • Ilmoittautumiset seuraavan linkin kautta:
    calendly.com/helsingfors-segelklubb  
  • Laskutus toimiston kautta. Mahdollinen maston nosto maksetaan suoraan noston yhteydessä Paulille.

Muista

  • Pohjoiskenttä vesillelaskut 15.5. mennessä (myös pukit siivottuna)
  • Eteläkenttä vesillelaskut 10.6. mennessä
  • Pura pukkisi välittömästi vesillelaskun jälkeen
    • Merkkaa mahdolliset kolmijalkasi ja vie ne pohjoiskentällä aallonmurtajan kulmaan ja eteläkentällä itäisen ST1 -lipun viereen. Näin vältämme niiden rikkoutumisen varastoinnin aikana.
    • Sido mahdolliset talvitelakointivarusteesi riittävän hyvin pukkiin, jotta ne eivät putoa tai häviä trukkikuljetuksessa. Huomioi myös, että pukkeja joudutaan pinoamaan kesäsäilytyksessä.
    • Tarkista että tunnistetiedot ovat näkyvissä (sopimusnumero, veneen nimi).
    • Pienemmät osat kannattaa irrottaa ja varastoida erikseen.
    • Mikäli pukkiasi pitää kesän aikana siirtää (myynti, perushuolto ym.), niin kerro siitä etukäteen.
  • Hallituksen päätös: veneen voi pitää maissa ilmoituksella hakemuksen sijasta. Selvyyden vuoksi todetaan, että maissa säilytys ei ole peruste poikkeamiseen maksuista. Mikäli maihin jäävää venettä joudutaan siirtämään tapahtuu se veneenomistajan omalla kustannuksella, kuten ennenkin.

Vartiointi

Vartiointimallimme uudistuu tänä vuonna. Olemme tehneet yhteistyötä kahden vuoden ajan PSG-Turva Oy:n kanssa ja laajennamme sitä tulevalla kaudella.

Alueella on kattava kameravalvontajärjestelmä, joka on yhdistetty paitsi omiin valvontapisteisiimme niin myös PSG:n etävalvomoon. Jäsenvalvonta on pääsääntöisesti purjehduskaudella 20-24 välisenä aikana, muun ajan vartiopalvelun vastuulla.

Kuten jo aiemminkin, heinäkuun aikana ei ole jäsenvartiointia. Poikkeusjärjestelyjä voi olla esimerkiksi Uiva näyttelyn aikana.

Seuraavassa tiivistys uudesta vartiointimallista:

  • Purjehduskaudella klo 24-08 PSG Turva Oy vartiointi; 19.6.-2.8. klo 20-08; lisänä 24 h etävalvonta ja HSK:n hälytysryhmä
  • Jäsenvartiointi purjehduskaudella klo 20-24 (ei 19.6-2.8. välisenä aikana); 2 jäsentä paikalla; poikkeustilanteissa (sää, tai muu tärkeä syy) vartijoiden pitää jatkaa vuoroaan kunnes tilanne on hallinnassa; Uivan näyttelyn aikana myös 4 h päivävuoroja
  • Venepaikan haltijoilla on vartiointivelvoite §  Uiva -väistöveneen kippari, korkea ikä tai fyysinen este – ei ole vartiointivelvoitetta – toki kaikki kykenevät saavat ottaa vuoron §  Alle 18 vuotiaat eivät voi toimia vastuullisena vartijana
  • Vartiovuorolista tiedotetaan sähköpostilla. Tavoitteena on luopua vanhasta ohjelmistosta, joten sähköisen asioinnin liittymä tulee olemaan käyttäjän kannalta erinäköinen

Vieraspaikat

Sähköinen vieraspaikkajärjestelmä on nyt rakennettu ja valmiina koekäyttöön yhteistyössä Satamapaikka.comin kanssa. Odotan järjestelmältä joustavampaa paikkojen tarjontaa vieraillemme  ja myös käytännöllistä työkalua päivittäiseen työhön satamassa.

Jotta järjestelmästä saadaan täysi hyöty, se edellyttää myös paikanhaltijoiden aktiivisuutta. Palaamme tähän tarkemmin ennen purjehduskautta.

Veneiden pesut ja huollot

ST1/Tomi Taarin kautta voi tilata veneen kylkien ja kannen pesu- ja kiillotuspalvelun jo nyt, ennen kenttävesipostien avausta. Palvelun toteuttaa Vantaan Painepesu tuomallaan lämpimällä vedellä.

Kenttävettä on talvikaudella saatavilla klubirakennuksen miesten saunan terassilla ja huoltorakennuksen pannuhuoneen oven vieressä olevista vesiposteista (älä käytä naisten WC tilojen hanaa).

Hallitus seuraa poikkeustilannetta säännöllisesti ja tiedottaa päätöksistä ja ohjeista kootusti ja viipymättä. Tiedotus tapahtuu ensisijaisesti HSK:n kotisivuilla sekä sähköpostilla. Kaikki HSK:n antamat linjaukset ja ohjeet ovat voimassa toistaiseksi.

Onnistuneita kevättöitä,

Kari
Satamakapteeni

Discover more from Helsingfors Segelklubb

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading